wonderbaremoeder.nl

LIEVER MET DE ROEH DAN MET DE ROE LESGEVEN

LIEVER MET DE ROEH DAN MET DE ROE LESGEVEN

LIEVER MET DE ROEH DAN MET DE ROE LESGEVEN - In het onderwijs kan in plaats van te straffen beter een beroep worden gedaan doen op de welwillendheid die in de harten van jonge mensen leeft.
 
Een aantal jaren geleden pleitte toenmalig minister van Onderwijs dr. Ronald Plasterk voor meer discipline binnen het onderwijs. Als leraar en onderwijspedagoog kan ik het daar wel mee eens zijn, alleen is het de vraag hoe die discipline te bewerkstelligen. Onlangs kreeg ik vanuit gesprekken met moslims een mooie woordspeling aangereikt. Binnen de islam speelt het begrip ROEH een belangrijke rol als de geest van Allah die mensen ingeblazen wordt (te vergelijken met het christelijke Heilige Geest). Vanuit deze ROEH kunnen mensen handelen vanuit welwillendheid. Zo komen we op de woordspeling uit de titel: liever lesgeven met ROEH dan met de ROE.
 
Hoewel lesgeven met de letterlijke roe al jaren verboden is, is de roe nog niet verdwenen uit het onderwijs. Strafwerk opgeven, nakomen, de klas uit sturen, schorsen, allemaal eigentijdse vormen van de roe. Maar ook ons hele systeem van prestaties af willen dwingen met eindeloze hoeveelheden cijfertjes (met de nadruk op de zogenaamd echte vakken als Nederlands, Wiskunde en Engels) lijken me Descartiaanse vormen van de roe.
 
Mijn ervaring als gepromoveerd docent, die lesgeeft van groep 1 tot en met bovenbouw havo-vwo, is dat het wijzer is om de ROEH aan te spreken en te stimuleren. Dan komt er zoveel enthousiasme los dat leren een feest wordt. Of zoals een havo-4-leerling me in de mond legde: ‘Meneer, lesgeven met de Geest is een Feest’. In plaats van te pushen of te straffen kun je beter een beroep doen op de welwillendheid die in de harten van jonge mensen leeft. Dan komt de geestkracht tot leven en die leidt vrijwel altijd tot spontane léérkrácht. Dan is het afdwingen van discipline niet meer nodig omdat er een natuurlijke orde komt in en tussen de leerlingen.
 
Misschien heeft onze cultuur juist meer behoefte aan die innerlijke en sociale verdieping dan aan de eenzijdige nadruk op de zogeheten kernvakken (en de uitholling van andere vakken met het oog op de exameneisen en de op punten gebaseerde ranglijsten). Heel concreet, op de middelbare school waar ik werk hadden we een aantal jaren geleden een tragisch overlijden van een jongeman. Er heerste diepe verslagenheid onder de medeleerlingen en docenten. Een aantal weken zal het leren voor alle vakken waarschijnlijk niet zo goed gelukt zijn, maar we hebben toen geleerd voor het leven: we hebben de rauwe rouw leren delen en zo draagbaar gemaakt. Dan zijn leerlingen wellicht niet zo bij de les, maar wel bij de kern van (w) onderwijs. Helaas zijn dit soort leerervaringen (als vertaling van de pedagogische opdracht van het onderwijs) niet in de prestatieoverzichten terug te vinden.
 
In het kielzog van deze benadering kwamen leerlingen met allerlei andere associaties aan. ‘Meneer, u kunt beter lesgeven met AUM dan met AU’. En met een verwijzing naar de beide taal-kernvakken: ‘Meneer, lesgeven met GUN gaat beter dan met GUN’. Het mooie van deze benadering is dat zowel moslims, katholieken, protestanten en een enkele hindoe in de klas zich super in deze benadering konden vinden. En dat lijkt me een goed voorbeeld van multicultureel burgerschap, omdat ieders eigenheid gekend én gedeeld wordt.
 
Graag wens ik ons onderwijs en onze samenleving veel van deze RUH-momenten toe. Dan volgen de prestaties als vanzelf.
 
Dr. Bill Banning
Onderwijspedagoog en theoloog
(d’Oultremontcollege OMO Drunen en Identiteitsbegeleider SCALA)

In het nieuws

04-01-2018

STILLE OMGANG AMSTERDAM 2018 - ‘Eucharistie is Leven’ - Het Gezelschap van de Stille Omgang organiseert elk jaar in maart een…
Lees verder

21-12-2017

LIEVER MET DE ROEH DAN MET DE ROE LESGEVEN - In het onderwijs kan in plaats van te straffen beter een beroep worden gedaan doen op de…
Lees verder

07-12-2017

WEEKENDBIJEENKOMST NEOCATECHEMUNALE WEG 'KOM EN ZIE' in Abdij Mariahart te Weert - Van vrijdagavond 1 december tot en met zondagmiddag 3…
Lees verder

Meer nieuws